Ön szerint, mi azaz elengedhetetlen dolog, ami nélkül nincsen sikeres vállalkozás? A marketing rögtön az eszébe jutott igaz? Pedig van egy sokkal magától értetődőbb feltétel. Ez pedig a megfelelő kereslet.
Nagyon sokan már induláskor halálra ítélik a vállalkozásukat, azzal, hogy ezt az egyetlen egy szempontot nem vizsgálják meg rendesen. Temérdek pénzt ölnek abba, hogy eladható termékkel, szolgáltatással jelenjenek meg a piacon, valamint a marketingre is rengeteg erőforrást mozgósítanak, és közben észre sem veszik, hogy valójában nincs is semmiféle piac. Egy elképzelt, fantompiacra alkottak meg egy terméket, szolgáltatást.
Eltartana minket a piac?
Ez az első és legfontosabb kérdés, amelyet fel kell tennünk magunknak. Van a szolgáltatásunkra, termékünkre kellő kereslet? Elég ember érdeklődik iránta ahhoz, hogy értelme legyen hosszú távú terveket szövögetni?
Ezt persze nem lehet hasraütés-szerűen megválaszolni. Hanem kutatni kell, más szóval meg kell alkotni a tipikus célközönségünk profilját.
Ez tényleg ennyire fontos?
Gondoljon bele, hogy mennyivel könnyebb lenne felépíteni a termékét, szolgáltatását, márkáját, ha nem annyi állna a marketingstratégiában, hogy „Célközönség = mindenki”. Pedig mennyi vállalkozás eme elv alapján építi fel a teljes marketinggépezetét. Persze az eredmények elmaradnak, nem is történhet másképp.
Azzal, hogy meghatározzuk pontosabban az ideális vásárlónkat, ügyfelünket…
- azonnal kiderül, hogy ténylegesen mekkora az érdeklődés a termékünk, szolgáltatásunk iránt
- sokkal nagyobb összhang lesz a célközönségünk elvárásai és a cselekedeteink között
- a termékek, szolgáltatások jövőbeni fejlesztése egyértelműen a célközönségünket szolgálja majd
- a marketingköltségeink csökkennek, hiszen nem vaktában lövöldözünk, hanem az elsütés előtt pontosan célzunk. Így valóban hangnemében, tartalmában, minőségében is olyan anyagok készülnek, amelyek jótékony hatással lesznek az elérendő célokra
A célközönség szűkítése nem korlátozza az üzletét
Nagyon sokan, főleg a kezdő vállalkozók, attól félnek, hogy a célközönségük szűkítése egyet jelent azzal, hogy korlátozzák a potenciális ügyfeleik számát. Ez abból adódhat, hogy félreértik a szűkítés fogalmát. Mert az nem azt jelenti, hogy bárkit is kizárunk a körből, hanem csak annyit, hogy a körön belül vannak olyanok, akik sokkal fogékonyabb az általunk kínált „javakra”, mint a többiek. Ezért a velük történő kommunikációt szeretnénk magasabb szintre emelni, és ezzel párhuzamosan az elköltött forintokat is a leghatékonyabban felhasználni. Azaz a szűrésnél azok maradnak fenn a rostán, akiknél nagyobb az esély arra, hogy vásárolnának a termékeinkből, avagy igénybe vennék a szolgáltatásainkat.
A célközönség meghatározása dióhéjban
Ilyenkor egy olyan profilt hozunk létre, amely jellemző az ideális vásárlónkra, ügyfelünkre. Ezt nevezhetjük akár demográfia profilnak is, de azért azon bőven túlmutat.
Gyakori szempontok: kor, nem, fizetés, vásárlási szokások, foglalkozás, iparág, családi állapot, gyermekes, gyermektelen, földrajzi elhelyezkedés, etnikai csoport, politikai beállítottság, iskolázottság, hobbik, érdeklődési körök stb…
Ezen kritériumok alapján határozzuk meg az ideális ügyfelet, vásárlót, akire utána már sokkal könnyebb lesz személyre szabni a termékünket, szolgáltatásunkat és azokat az marketingüzeneteket, amelyekkel hatni szeretnénk rá.
Nagyon fontos, hogy a profil létrehozását ne kapkodjuk el. Legyünk annyira részletesek, amennyire csak lehet. Ne ijedjünk meg attól, hogy a végén az eredetinél sokkal kevesebb embert tartunk majd ideális ügyfélnek, vásárlónak, mint az elején. Mert ők sokkal értékesebbek lesznek a vállalkozásunk szempontjából, mint ha mindenkit megpróbálnánk megszólítani.
Egyszóval szánjunk rá időt és energiát. Nyugodtan megbízhatunk profi marketing-tanácsadót is a feladattal, hiszen a tapasztalat egy ilyen profil felállításánál aranyat érhet.